تصمیم تروئیکا در مورد بندهای غروب آفتاب برجام تنش‌زا است
نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین:

تصمیم تروئیکا در مورد بندهای غروب آفتاب برجام تنش‌زا است

با وجود اصرار سه کشور اروپایی امضاکننده برجام بر حفظ توافق هسته‌ای با وجود بدعهدی و خروج آمریکا، حالا این کشورها هم مانند واشنگتن حاضر نیستند امتیازات برجامی را بر مبنای متن توافق به ایران بدهند.
با وجود اصرار سه کشور اروپایی امضاکننده برجام بر حفظ توافق هسته‌ای با وجود بدعهدی و خروج آمریکا، حالا این کشورها هم مانند واشنگتن حاضر نیستند امتیازات برجامی را بر مبنای متن توافق به ایران بدهند.
کد خبر: ۱۴۲۲۷۷۱

به گزارش جام جم آنلاین، در همین راستا جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفته است: «بریتانیا، فرانسه و آلمان به اتحادیه اروپا اطلاع داده‌اند که تحریم‌ های موشکی بالستیک علیه ایران را که قرار بود در اکتبر سالجاری براساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ لغو شود حفظ خواهند کرد.»

پیش از این خبرگزاری رویترز در ماه ژوئن گفته بود که دیپلمات‌های اروپایی به ایران گفته‌اند قصد دارند این تحریم‌ها را حفظ کنند، اقدامی که می‌تواند واکنش تلافی جویانه ایران را در پی داشته باشد.

بورل پس از دریافت نامه مشترک سه کشور در بیانیه‌ خود مدعی شده است: «وزیران خارجه این سه کشور اعلام کرده‌اند که ایران از سال ۲۰۱۹ به برجام پایبند نیست و معتقدند که این موضوع از طریق سازوکار حل اختلاف برطرف نشده است.»

البته تهران این عهدشکنی را بی‌پاسخ نگذاشته است. وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپا تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران، تصمیم اتحادیه اروپا و ۳ کشور اروپایی برای عدم انجام تعهدات خود در موعد سال هشتم برجامی را اقدامی غیرقانونی و مغایر با تعهدات آنها ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و عملی تنش‌زا و توام با سوءنیت می‌داند.

در این بیانیه تصریح شده، جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا و باز وضع تحریم های ظالمانه، مطابق حقوق خود ذیل مواد ۲۶ و ۳۶ برجام، گام های جبرانی را اتخاذ کرد و این گام ها کاملا مطابق رویه های مندرج در برجام است.

از نظر ایران، تصمیم به عدم انجام تعهدات از سوی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در واکنش به اقدامات هسته ای ایران، کاملاً خالی از منطق حقوقی است، زیرا ایران یک سال تمام به طرف های اروپایی برای جبران اقدام غیر قانونی آمریکا در خروج از برجام فرصت داد و پس از آن نیز گام های جبرانی خود را به منظور ارائه فرصت جبران به طرف های اروپایی و حفظ پنجره دیپلماسی، به صورت تدریجی آغاز کرد. قابل پذیرش نیست که اتحادیه و سه کشور اروپایی این اقدام غیرقانونی خود را به عنوان واکنش به اقداماتی از ایران مستند کنند که کاملا قانونی و در واکنش به خروج آمریکا و بی عملی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی بوده است. اقدامات ایران از منظر حقوقی کاملاً قانونی بوده و خود اروپایی ها نیز به اذعان داشته و دارند.

بیانیه تروئیکای اروپایی درست پس از اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شد. جلسه‌ای که در آن خبر از کاهش حجم اورانیوم غنی شده ایران داده شد.

با این حال سه کشود اروپایی با تصمیم اخیر خود عملا میخ آخر را بر تابوت برجام کوبیدند و به حرف و حدیث‌ها درباره احیای این توافق پایان دادند. چراکه عدم پایبندی به یکی از امتیازات مصرح در متمم برجام، به معنای عدم وجود سایر امتیازات و محدودیتها خواهد بود.

نکته مهم دیگر درباره این بدعهدی که تکرار عهدشکنی واشنگتن در قبال برجام است، زمان صدور این بیانیه است. تروئیکای اروپایی زمانی این بیانیه را صادر کرده که امیدوار است سالروز درگذشت مهسا امینی، ایران بار دیگر درگیر اغتشاشات خیابانی شود. اروپا می‌خواهد به زعم خود این بدعهدی را به نام حمایت از مردم ایران توجیه کند، درحالیکه چنین شیوه‌هایی در نقض توافقات بین‌المللی نتیجه‌ای جز تحریم و فشار اقتصادی برای مردم دربر نداشته است.

ایران در ماه‌های اخیر به ویژه پس از توافق بر سر آزادی چند زندانی آمریکایی، سیگنال‌های مثبتی برای پیگیری دیپلماسی تنش‌زدایی برای غرب ارسال کرد، اما پاسخ سه کشور اروپایی به این سیگنالها نشان از آن دارد که آمریکا و اروپا در یک تقسیم کار بین‌المللی، همچنان قصد دارند راهبرد شکست خورده فشار حداکثری را ادامه دهند. راهبردی که جز افزایش سطح تنش در منطقه، برای آنها سودی نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها